Verslag bijeenkomst en cursus Eindhoven

Verslag bijeenkomst en cursus Eindhoven

Zondag 12 mei was de 3de bijeenkomst van het Kinderen en Permacultuur netwerk! Dit keer was de locatie in Eindhoven op Landgoed Eikenburg, met een groep van circa 10 man. We zijn te gast op de Stadsakkers, een plek waar door vrijwilligers voedsel verbouwd wordt voor de voedselbank zodat deze gezinnen ook verse groenten krijgen.

Netwerken. Daarna maken we kennis met elkaar; er zijn mensen uit regio Eindhoven, regio Amsterdam en Voedselbos Vlaardingen. Erg leuk! Een gemixte groep maar met veel raakvlakken waaronder een affiniteit met kinderen en natuur, en de wens om in activiteiten met kinderen (al dan niet in een voedselbos) de permacultuur filosofie te integreren. In Voedselbos Vlaardingen zijn ze hier al mee begonnen en ook in verschillende andere tuinen en op ‘natuursafari’s’ denken mensen hierover na. Dus; elkaar inspireren dat lukte alvast.

Children in Permaculture wijsheden.  ’s Middags, na een gezellige gezamenlijke lunch buiten, werden we verder geïnspireerd door Didi Deshaies; een van de auteurs van het Children in Permaculture manual. Zij neemt ons mee in de meerwaarde die het geeft om kinderen en permacultuur te integreren. Juist in de eerste vormende 6 jaar, worden de normen en waarden van kinderen onderbewust gevormd. Dit gebeurt niet zozeer door alles wat ze horen maar vooral wat kinderen zien; wat volwassen doen, dat blijft hangen. Goed voorbeeld doet volgen. Het handboek geeft talloze ‘inspiratie zaadjes’ voor verschillende leeftijden en gecategoriseerd naar onderwerp. Je kunt zoeken, op de website, op o.a. leeftijd en categorie. Echt de moeite waard! http://db.childreninpermaculture.com/

Nog enkele wijsheiden van Didi, over de meerwaarde van verhalen vertellen; ‘Stories have a way of remaining in our unconsiousness. We should tell the stories about the personalities of the plants and the trees.’ Over het geven van namen aan een plek; ‘Naming a site transforms the place. Names like The lost river, Magical forest and Grandfather tree, are names that children will remember’.

Opbouw activiteit. We eindigen met een mooie manier om een activiteit op te bouwen. Het begint met zaaien (sowing), dit is de inleiding tot een activiteit, bijvoorbeeld een ‘zaadje’ dat aangereikt wordt door de kinderen in de vorm van een vraag of opmerking. Daarna verzorg je het zaadje, (growing), en kom je in de eigenlijke activiteit. Deze sluit je vervolgens af door te oogsten (harvesting); door een evaluatie, nabespreking of het vieren van het geleerde.

Aan het einde van een volle dag is iedereen geïnspireerd en voldaan, vol ideeën naar huis gegaan.

Ps, dit en nog veel meer komt ook aan de orde in de tweedaagse cursus ‘Introduction Children in Permaculture’ die we op 21 en 22 september gaan organiseren in het westen van het land. Hou deze data vast vrij! Meer info over een paar weken via www.kinderenenpermacultuur.info